Skaitmeninimas paskutinius du dešimtmečius lėmė didelį leidybos pramonės augimą, dėl kurio knygos dabar prieinamos tiek skaitmeniniu, tiek fiziniu formatu. Nors skaitmeninės knygos yra patogios ir plačiai prieinamos, fizinės knygos vis dar sudaro didžiąją pasaulinės knygų pardavimo dalį [1]. Šiame straipsnyje aptarsime skaitmeninių ir fizinių knygų suvokiamos vertės komponentų skirtumus, remdamiesi Gedo Kučinsko tyrimu.
Tyrime dalyvavo 293 dalyviai iš Jungtinės Karalystės, kurie buvo suskirstyti į dvi grupes – skaitmeninio ir fizinio knygų formato [2]. Dalyviai įvertino savo norą mokėti ir keletą vertės komponentų skirtingiems knygų formatams. Tyrimo rezultatai atskleidė keletą esminių skirtumų:
Fizinės knygos:
- Dalyviai buvo labiau linkę mokėti už fizinį knygos formatą, palyginti su skaitmeniniu formatu [3].
- Fizinio formato knygos buvo suvokiamos kaip patenkinamesnės, patvaresnės ir stabilesnės, taip pat suteikiančios didesnį skaitymo malonumą [3].
- Dalyviai jautė stipresnį emocinį ryšį su fizine knyga ir didesnį psichologinį nuosavybės jausmą [3].
- Fizinės knygos buvo vertinamos kaip lengviau dalinamos ir perparduodamos [3, 4].
- Fizinės knygos geriau indikavo statusą [3].
Skaitmeninės knygos:
- Skaitmeninės knygos turėjo pranašumą kelionės patogumo ir aplinkosauginio poveikio atžvilgiu [5, 6].
- Skaitmeninės knygos buvo vertinamos kaip šiek tiek patogesnės pirkti [7].
Bendri vertės komponentai:
- Tiek skaitmeninės, tiek fizinės knygos buvo panašiai vertinamos katalogavimo paprastumo ir vertės išlaikymo atžvilgiu [8-10].
Tyrimas taip pat sukūrė du atskirus suvokiamos vertės modelius: skaitmeninę vertę ir fizinę vertę. Skaitmeninės vertės reikšmingi rodikliai buvo katalogavimo paprastumas, suvokiamas ilgaamikiškumas, patvarumas, pastovumas, išsaugojimo paprastumas, psichologinis nuosavybės jausmas ir vertės išlaikymas [11]. Fizinės vertės reikšmingi rodikliai buvo katalogavimo paprastumas, bendras pasitenkinimas, skaitymo malonumas, dalijimosi paprastumas ir vertės išlaikymas [12].
Išvados:
Tiek fizinės, tiek skaitmeninės vertės teigiamai veikia norą mokėti už knygas [13]. Tačiau tyrimas parodė, kad skaitmeninės vertės poveikis norui mokėti yra didesnis, palyginti su fizine verte. Tai rodo, kad skaitytojai vis labiau vertina skaitmeninių knygų teikiamus privalumus, tokius kaip patogumas ir prieinamumas.
Leidėjai ir knygynų vadovai turėtų atsižvelgti į šiuos tyrimo rezultatus, kurdami rinkodaros strategijas ir siekdami pagerinti skaitytojų patirtį.
Šaltinis:
Kučinskas, G. (2024). Exploring Perceived Value Components and Willingness to Pay: A Comparative Study of Digital and Physical Book Formats. Library Progress International, 44(3), 19387-19401.